Lettera di Sima Samar a conclusione del finanziamento

 

Thank you very much for supporting our work to help women in Afghanistan. Because of your work and contributions, we were able to begin a Traditional Birth Attendant Training Program in Yawkolang in April. The program is taking place at four locations. The trainings are underway, and are proceeding well.

A medical doctor, who works in Shuhada's hospital, supervises the training program. Four female nurses serve as the trainers, with one nurse responsible for each training site. The first session will take place in April and May and the second session in June and July. One hundred and sixty women will be trained overall; eighty in each session, and 20 at each site.

All of the trainees are women between the ages of 25-40, with preference given to women who have health care experience such as dais. In addition to the health training, the women participate in a literacy class every morning. The TBA curriculum includes information on hygiene, vaccination, pregnancy, delivery, nutrition, family planning, first aid and danger signs in pregnancy and labors. The women are very enthusiastic about the program, and have gained literacy and health care skills.

The community is very supportive of the program. The work of the traditional birth attendants is desperately needed in this district which has particularly suffered from destruction by the Taliban, the drought, poverty, and neglect. Your support is making a big difference to the lives of women and their families in this region of Afghanistan. Again, please accept my thanks for your help.

Sima Samar

 

Vi ringraziamo molto per l'aiuto dato alla nostra opera di sostegno per donne afgane.

Grazie al vostro lavoro e ai vostri contributi, siamo state in grado di avviare, ad aprile, un programma di formazione di levatrici tradizionali a Yakawlang. Il progetto si svolge in quattro località. L'addestramento è in corso e procede bene.

Un medico, che lavora nell'ospedale di Shuhada, effettua la supervisione del programma di addestramento. Quattro infermiere professionali fungono da formatrici, ognuna di esse è responsabile di ciascun centro.

La prima sessione del corso è stata effettuata in aprile e maggio e la seconda si terrà in giugno e luglio. Centosessanta donne riceveranno una formazione completa; ottanta per sessione, e venti in ciascun centro.

Tutte le corsiste sono donne di età compresa tra 25 e i 40 anni, si è data la precedenza a donne che avessero come base di partenza una precedente esperienza nel campo della sanità. Oltre alla formazione professionale, le donne partecipano ogni mattina ad un corso di alfabetizzazione. Il programma del TBA (tradictional birth attendant) comprende informazioni sull'igiene, le vaccinazioni, la gravidanza, il parto, l'allattamento, la pianificazione famigliare, il pronto soccorso e i sintomi morbosi della gravidanza e del travaglio.

Le corsiste partecipano con entusiasmo al programma perché riescono ad accrescere le conoscenze sanitarie e il proprio livello di alfabetizzazione.

La comunità locale sostiene attivamente l'iniziativa. L'opera delle levatrici tradizionali risponde a necessità primarie di questo distretto che ha sofferto in modo particolarmente grave a causa delle distruzioni effettuate dai talebani, per la siccità, la miseria e l'abbandono. Il vostro sostegno reca, in questa regione dell'Afghanistan, un notevole miglioramento alla vita delle donne e delle loro famiglie. Di nuovo vi prego di accettare il mio ringraziamento per il vostro aiuto.

Sima Samar